Sobota, 12 październik AD 2024, dziś imieniny Krystyny, Maksa, Serafiny
Im bliżej unijnego referendum, tym wyraźniejsze stają się straty, jakie z powodu tzw. integracji poniosą zarówno poszczególni obywatele, jak i cała Polska. Deklaracje probrukselskich polityków, dotąd ze swadą rozprawiających o korzyściach, jakie już-zaraz uzyskamy od bratniej Unii Europejskiej, powoli zamieniają się w pseudo-mistyczny bełkot o bliżej nieokreślonej ,,nieuchronności dziejowej'', ,,szansach na rozwój'' i ,,poprawie bytu za 30-40 lat''. Jakiekolwiek próby uzyskania konkretnych wyjaśnień owych natchnionych wynurzeń spełzają jednak na niczym: polityczna brukselszczyzna konsekwentnie unika wszelkich rzeczowych debat nie tylko ze zdeklarowanymi obrońcami niezależności Polski, ale nawet z tymi, którzy dotąd za dobrą monetę przyjmowali wszelkie unijne fantasmagorie.
Tabela 1. Polskie składki na Brukselę | |||
Wydatki finansowe z budżetu państwa na rzecz Unii Europejskiej i część jej (ujawnionych) inicjatyw. Kwoty podane są w miliardach złotych. Źródło: Informacja Ministra Finansów z 2003 r. | |||
LATA | 2004 | 2005 | 2006 |
Składka do budżetu Unii Europejskiej | 7,0 | 11,0 | 11,0 |
Składka na Europejski Bank Inwestycyjny i Europejski Bank Centralny | 0,4 | 0,4 | 0,8 |
Prefinansowanie dopłat | 2,5 | 0,6 | 0,5 |
Przygotowanie projektów | 0,7 | 0,8 | 1,1 |
Współfinansowanie funduszy strukturalnych | 0,9 | 2,0 | 4,1 |
ŁĄCZNIE | 11,5 | 14,8 | 17,5 |
Koszty ,,integracji'' - wersja minimum
W miarę prosto można obliczyć koszty bezpośrednie, a więc te, które realnie przepłyną z kasy polskiej do brukselskej i których reżim warszawski nijak ukryć nie może.
Przyjrzyjmy się więc liczbom (dane dotyczą okresu 2004-2006 i podane są weuro).
Polska wpłaci do budżetu Unii 7,5 mld oraz zrezygnuje z dochodów z ceł w wysokości 1,6 mld. Czyli w sumie: 9,1 miliarda euro. Co dostaniemy w zamian? 1,03 mld euro wpłaty bezpośredniej do budżetu, 2,8 mld na dopłaty bezpośrednie i organizację rynku rolnego, 1,05 mld na rozwój obszarów wiejskich oraz ok. 1,6 mld na przekształcenia strukturalne (ta kwota może być jednak niższa, zakładamy w dobrej wierze, iż uda się ją zagospodarować na procentowym poziomie doświadczonych w kontaktach z Unią innych krajów europejskich). Podsumujmy: wykładamy ,,na stół'' 9,1 miliarda, dostając w zamian 6,48 miliarda. Wynik jest prosty: 2,62 miliarda euro Polska dopłacić musi do utraty niepodległości i nędzy swoich obywateli. Prawdziwe koszty ,,integracji''
Jak wspomnieliśmy, powyższe dane to tylko wierzchołek góry lodowej, liczby, które każdy cierpliwy człowiek wycisnąć może z prounijnej agitacji. Nie oddają one jednak w żaden sposób kosztów faktycznych tego zabójczego procesu. Nie obejmują bowiem, by wymienić kilka tylko czynników: strat na wyprzedaży majątku narodowego, strat w dochodach publicznych i dochodach obywateli spowodowanych utratą miejsc pracy, wzrostu zadłużenia zagranicznego, strat w gospodarce rolnej, t.zw. kosztów dostosowawczych do Unii Europejskiej itd.
W miarę pełny przegląd wyliczeń, przeprowadzonych przez niezależnych analityków, dał na łamach ,,Naszego Dziennika'' (11.03.2003) prof. Włodzimierz Bojarski. Przedstawił on nie tylko przyszłe zyski/straty Polski, już jako części UE, ale także zyski/straty wcześniejsze, z ostatniego dziesięciolecia, z okresu ,,przedakcesyjnego'' (tabela 2). Wynik jest wprost porażający. W latach 1991-2001 Polska poniosła stratę ,,na przygotowaniach do wejścia do Unii Europejskiej'' w wysokości 595,5 miliarda USD (dolar mniej więcej równoważy się z euro), zaś w latach 2002-2006, zgodnie z analizą działań, jakie jeszcze mają być podjęte, nasze dodatkowe straty zwiększą się średnio rocznie o kolejne 80,8 miliarda USD! Dane przerażające, lecz jednocześnie nie mogą dziwić: ponad 20% bezrobocie, 70% obywateli żyjących na skraju ubóstwa, upadek kolejnych zakładów pracy, ucisk podatkowy. Efektów unionizacji doświadczamy codziennie na własnej skórze.
Nie ma więc potrzeby zadawać pytania: ,,czy warto wejść do Unii Europejskiej'', gdyż odpowiedź jest jasna. To, nad czym musimy się zastanowić i co musimy wspólnie przeprowadzić, to całkowita zmiana systemu władzy, który z 40 milionowego narodu już dziś uczynił żebraków, jutro zaś chce poddać niewolniczej zależności od kasty brukselskich kryminalistów.
Tabela 2. Szacunek wartości kosztów, strat i zysków wywołanych polską transformacją i akcesją do Unii Europejskiej | ||
A - ogółem w okresie 1991-2001 w mld USD B - średnio rocznie | ||
Koszty i straty | A | B |
1 . Strata na wyprzedaży wartości majątku narodowego | 162,0 | 10,0 |
2. Transfer za granicę zysków i nadzwyczajnych zysków oraz części funduszy rentowych, ubezpieczeniowych i polskich lokat bankowych | 77,0 | 18,0 |
3. Utrata Produktu Krajowego Brutto (dochodów publicz., ludności i przedsiębiorstw) w wyniku likwidacji miejsc pracy | 240,0 | 35,0 |
4. Wzrost polskiego zadłużenia zagranicznego | 25,0 | - |
5. Obsługa wzrostu zadłużenia zagranicznego | 15,0 | 2,4 |
6. Wytransferowana za granicę część zadłużenia wewnętrznego | 23,0 | 6,0 |
7. Utrzymywane za granicą polskie aktywa rezerwowe | 14,0 | 1,0 |
8. Koszty dostosowań przedsiębiorstw i administracji do wymogów Unii Europejskiej | 10,0 | 1,5 |
9. Straty w gospodarce rolnej | 56,0 | 11,0 |
10. Składka roczna do budżetu UE (w l. 2004-2006) | - | 2,4 |
11. Przygotowanie projektów przedsięwzięć dla UE i p refinansowanie dopłat | - | 0,5 |
12. Wpłaty, składki, wyjazdy i przedstawicielstwa - do banków, organizacji i agend UE | 1,0 | 0,3 |
13. Dodatkowe koszty ochrony i uszczelniania granicy wschodniej UE oraz dostosowanie do warunków kontroli z Schengen | 1,0 | 0,5 |
14. Utrata dodatkowych zysków z handlu przygranicznego | 2,0 | 1,5 |
Razem koszty i straty | 626,0 | 90,1 |
Wpływy i zyski | A | B |
1. Wsparcie wstępne i przedakcesyjne | 1,5 | - |
2. Fundusze strukturalne i rolnicze z UE | - | 2,3 |
3. Wzrost produktu krajowego brutto wywołany pośrednimi, specjalnymi stymulacyjnymi z krajów UE | 29,0 | 7,0 |
Razem wpływy i zyski | 30,5 | 9,3 |
Ogółem koszty i straty netto | 595,5 | 80,8 |
[za: ABC Wiadomości, nr 1/2003]